Follow on Bloglovin

sobota, 12 kwietnia 2014

Ażurowe jajka

Ażurowe jajka czyli zajęcie dla cierpliwych. Jednak praca nad nimi się opłaca, ponieważ prezentują się pięknie.

Do stworzenia ażurowych jajek potrzebne są:

  • Mini wiertarka
  • Jajka
  • Wybielacz

Do ozdobienia gotowych jajek:
  • Biała farba akrylowa
  • Lakier akrylowy

Wykonanie
  • Pierwszy krok to zrobienie wydmuszki (dziurka z dołu, dziurka z góry i dmuchamy ;) )
  • Następnie warto narysować wzór, który chcemy uzyskać na wydmuszce. Najlepiej zrobić to ołówkiem. Ja z rysowania wzoru zrezygnowałam, ponieważ chciałam całe jako wyciąć w małe kwiatki, więc nie był mi szczególnie potrzebny i nie musiałam tracić czasu na rysowanie.
  • Zabieramy się do dzieła! Podczas wiercenia jajek wydziela się bardzo dużo pyłu. Warto zaopatrzyć się w ochronne okulary i maseczkę oraz wykonywać pracę na zewnątrz.


Zaczęłam wiercić najcieńszym wiertłem, jednak krytyczny moment następował, gdy wiertło przebijało skorupkę. Nagle się zapadało tworząc wielką dziurę. Dlatego do przebijania skorupki użyłam wiertła z okrągłą końcówką. Tworzyłam nią otwory, a detale dorabiałam ostrym i cienkim wiertłem.


  • Należy usunąć błonkę pod skorupką, ponieważ po wycięciu otworów jest widoczna. Błonkę usuwa się mocząc skorupkę w wybielaczu przez kilka godzin. Niestety moje jajko, które wcześniej trzymało się w całości, podczas tego zabiegu ukruszyło się. Okazało się, że powstały małe pęknięcia trzymane jedynie przez błonkę. Dlatego nawet niewielkie pęknięcia, które nie rozwalają całej skorupki mogą być przyczyną rozpadnięcia się wydmuszki podczas rozpuszczania błonki. Na szczęście ukruszenie było stosunkowo niewielkie i można je łatwo zamaskować. Na poniższym zdjęciu na drugim planie jest moje jajko próbne - wzór nie jest zachwycający. Chciałam sprawdzić jak skorupka zachowuje się pod wiertłem i na jakie wzory mogę sobie pozwolić.
  • Kolejnym krokiem było pomalowanie jajka farbą akrylową, a następnie lakierem. Podczas pracy jajko niestety upadło i się przełamało. Jednak się nie załamałam. Wykorzystałam motyw pękniętego jajka jako moment narodzin kurczaczka.

Tak prezentuje się moja Wielkanocna kompozycja. Do świąt został jeszcze tydzień, w planach mam wykonanie jeszcze paru jajek - chciałabym je pięknie zapakować i podarować rodzinie. Nie wiem czy się uda, bo do tej pory żadne jajeczko nie wyszło całe. Dlatego trzymajcie za mnie kciuki i życzcie mnóstwa cierpliwości. Do ażurowych wzorów wykorzystywane są też jajka gęsie i strusie. Na pewno mniej kruche od kurzych!




Poniżej zamieszczam też garść inspiracji. Moje prace przy takich arcydziełach wypadają słabo, jednak satysfakcja zrobienia samodzielnie takiej ozdoby jest przeogromna. Mimo, że nie są tak piękne to i tak wyglądają naprawdę fajnie.  Co sądzicie o takiej formie ozdabiania jajek? Jakie ozdoby jajek najbardziej lubicie? Zapraszam do dzielenia się Waszymi pomysłami, może staną się dla kogoś inspiracją :)


Źródło


EDIT: Dorzucam zdjęcie jajeczka, które nie pękło :)


1 komentarz: